fredag 27 januari 2012

Köp stora köttbitar och dela själv

Det är oftast förmånligare att köpa stekar och själv stycka/dela i mindre delar. En fläskstek kan t ex delar till snitzel, grytbitar eller kebabkött. Börja med att skära tunna fina bitar till snitzel som är svårast och de bitar som inte blir så fina får bli grytbitar eller kebabkött. Att stycka kyckling är inte svårt och jag brukar stycka 2 åt gången. Styckningsschema brukar finnas i de flesta kokböcker. Jag styckar alltid i följande lår,ben och vingar som jag fryser tillsammans. Bröstbitarna tar jag bort utan ben och använder som kycklingfile eller som grytbitar. Sen har vi skrovet dvs rygg och ben som blir över släng inte detta. Det blir jättegod kycklingsoppa. När man kokt upp skrovet en halvtimma- tre kvart så är det lätt att pilla bort allt kött som man annars kan ha svårt att få bort då den är rå. Tillsätt önskade säsongsgrönsaker, ev pasta och kryddor till kokspadet/kycklingfonden och lägg till sist i kycklingköttet. Skinnet på skrovet brukar jag ta bort innan jag koker då det genererar mycket fett. Jag brukar ge en del till min hund och resten är mycket uppskattat av talgoxarna (inga slängda matrester här inte).
Oxstek typ fransyska blir fina rullader, sjömansbiff, lövbiff, biff stroganoff. Samma sak här: Försök först att skära de tunnaste bitarna som lövbiff och de små fula bitarna kan bli grytbitar.
http://www.svenskfagel.se/?p=794

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar